lördag 22 oktober 2011

Citronmaräng cupcakes

Jag ber hundra gånger om ursäkt för att jag inte laddat upp något här på så pass länge, det har bara kommit massa saker i vägen och jag har haft en hel del kameraproblem. Men jag ska försöka att bättra mig!


Idag så fyller min bror år och när jag frågade vad han ville att jag skulle baka sa han endast att han ville ha något med blåbär och citron. Det första jag tänkte var citronmarängpaj, men eftersom jag även planerade att göra en tårta kändes det konstigt att göra en paj. Så, då bestämde jag mig för att försöka förvandla citronmarängpajen till cupcakes! Och det blev otroligt gott måste jag säga.


Först letade jag runt massa på internet efter ett bra recept på hur man kunde göra marängfrostingen, för jag visste att man inte kunde göra samma maräng som man gör till pajen eftersom den är relativt lös och kommer därför rinna av muffinsen. Så, till slut kom jag på att jag använd ett jättebra recept för några månader sedan när jag gjorde Leilas Hi-Hat cupcakes så då bestämde jag mig för att avända det. 



Det här receptet ger 12-16 cupcakes

 Citronmuffins:
100g osaltat smör (rumsptempererat)
4dl strösocker
5.5dl mjöl
1msk bakpulver
rivet skal av en citron
2 ägg
240ml mjölk


Fyllning och frosting:
ca 70g lemon curd
4 äggvitor
4.25dl strösocker


1. Sätt ugnen på 190°C och sätt i muffinsformar i en muffinsplåt
2. Använd en elvisp eller köksmaskin och vispa ihop smör, socker, mjöl, bakpulver och citronskal på låg fart tills allt är väl blandat och påminner lite om brödsmulor.
3. Vispa sedan upp äggen med mjölken i en separat skål. Häll i hälften av det i de torra ingredienserna och 
vispa tills allt är väl blandat. Ha sedan i resten av äggen och mjölken och blanda väl.
4. Fyll muffinsformarna 2/3 med smet och grädda i 18-20min.
5. När muffinsarna är klara, låt dom svalna. Skär sedan ut ett lagom stort hål i mitten av muffinsen, ca 2cm djupt och 2cm brett, och fyll sedan varje hål med ungefär en tesked lemoncurd. Lägg sedan tillbaka den biten du skärde ut på varje muffin.
6. För att göra frostingen: Lägg äggvitorna och sockret i en rostfri eller värmetålig bunke och ställ över en kastrull med kokande vatten. Vispa hela tiden äggvitorna och sockret med elvisp, vispa tills sockret har lösts upp och marängen uppnått ca 65 grader. 
7. Lyft av bunken från kastrullen och fortsätt vispa (helst i maskin) tills den svalnat helt. Du vet att den svalnat när du kan känna på bunkens undersida och den är rumstempererad. Detta tar ca 10minuter.
8. Skeda på marängen på varje muffin och försök att få marängen att påminna lite om marängen på en citronmarängpaj. För att bränna av marängen, använd antingen en gasbrännare eller ställ in dom högt upp i ugnen tills marängen blivit lite brun. Det går ganska snabbt för marängen att bli brun så håll ett öga på dom om de är i ugnen.

1 kommentar:

  1. Wow, du är verkligen grymm Mikaela! Antar att Lukas uppskattade dom enormt mycket. Kram!

    SvaraRadera