fredag 17 juni 2011

Morotskake cupcakes

Jag har i större delen av mitt liv varit väldigt skeptisk mot morotskaka, jag brydde mig aldrig riktigt om att smaka den. Men för något år sedan så skulle min kusin komma på besök och fika, och hennes favoritkaka råkade vara morotskaka. Så, det var tack vare henne jag fick upp ögonen för detta fantastiska bakverk. Om jag fick välja en slags kaka att äta resten av mitt liv, skulle det nog bli morotskaka.

Morotskakemuffins:
3dl solrosolja
2dl strösocker
2dl farinsocker
4 ägg
5dl mjöl
2tsk bikarbonat
1tsk salt
2tsk kanel
7dl rivna morötter

1. Vispa socker och olja. Tillsätt sedan ett ägg i taget
2. Blanda de torra ingredienserna och rör sedan ner i sockersmeten. Blanda sedan ner de rivna morötterna
3. Fyll muffinsformarna 2/3 och grädda i ca 15-20min i 175°C

Frosting:
200g philadephiaost
100g rumstempererat smör
5dl florsocker
2tsk vaniljsocker

1. Blanda ihop philadelphiaosten och smöret. Tillsätt sedan florsocker och vaniljsocker
2. Spritsa eller bre på muffinsen, strö sedan över lite kanel. Man kan även spritsa ut små morötter med samma frosting, det är bara att använda sig av hushållsfärg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar