torsdag 16 juni 2011

Smultronmacarons

Jag tänker inviga min nya bakblogg med något jag gjorde tidigare idag - smultronmacarons! Vi hade nämligen massa äggvitor i kylskåpet sen tidigare bakäventyr och då passade det utmärkt med macarons. Jag ville inte göra macarons jag har gjort tidigare, så jag letade bland mina smakessenser och hittade smultronessens! Man kan såklart byta ut essensen mot färska mosade bär, sylt eller något annat man gillar! Essenser finns att köpa hos Essencefabriken i Stockholm, http://www.essencefabriken.se/.


4 äggvitor
0.75dl strösocker
150g skållad och mald mandel
4dl florsocker
Röd hushållsfärg

1. Vispa äggvitorna och sockret till en maräng
2. Blanda den malda mandeln och siftat florsocker i en bunke och rör sedan försiktigt ner i marängen
3. Blanda i karamellfärgen (beroende på vilken färg man vill ha kan man ta olika mycket, då jag ville ha en ganska stark rosa var jag tvungen att ta rikligt med karamellfärgen).
4. Spritsa/klicka ut på plåt med bakplåtspapper
5. Låt kakorna sedan vila i ca 15minuter på plåten så att de inte sedan spricker i ugnen
6. Grädda i mitten av ugnen 10-15 minuter i 150°C


Smörkrämen:
100g rumstempererat smör
ca 2dl florsocker
1 äggula
2tsk vaniljsocker
Smultron-essense, efter smak
Röd hushållsfärg

1. Blanda ihop smöret, florsockret, äggulan och vaniljsockret med en slickepott (jag föredrar att använda slickepott eller en sked, men man kan även använda sig av en elvisp)
2. Blanda ner essensen och några droppar hushållsfärg i din smörkräm
3. Spritsa/klicka ut smörkrämen på hälften av mandelkakorna och lägg sedan över de resterande kakorna som lock


2 kommentarer:

  1. Fy va gott mickis!!! saknar dig är ni hemma nu? puss lundis

    SvaraRadera