torsdag 16 juni 2011

Oreo cupcakes

Oreos är bland det bästa jag vet! Ända sedan jag smakade dom för första gången i USA för några år sedan, har jag varit helt förälskad i kakorna. Så, varför inte använda dom till att göra cupcakes? Sen råkade jag ha turen att få en påse med massa Oreo-paket i av min moster när hon kom hem från Indien nu i veckan :)

100g rumstempererat smör eller margarin
2dl strösocker
1dl farinsocker
2 ägg
200g mörk choklad
3dl mjöl
2tsk bakpulver
2tsk vaniljsocker
2,5dl mjölk
ca 20 Oreo-kakor

1. Blanda/vispa smöret med farin- och strösockret
2. Rör ner en äggula i taget, vitorna sparas i en bunke för att senare vispas
3. Smält chokladen och rör ner i smör- och äggblandningen
4. Blanda mjölet, bakpulvret och vaniljsockret. Rör sedan ner en del av mjölblandningen i chokladsmeten, sedan en del av mjölken och fortsätt så tills du rört ner all mjölblandning och all mjölk
5. Vispa äggvitorna hårda, vänd sedan försiktigt i dom med en sked i smeten.
6. Ta sedan dina Oreo-kakor och ta bort locket på dom, så att du får en kaka med den vita fyllningen på. Locken läggs åt sidan, de ska användas till frostingen sen. Lägg sedan din Oreo-kaka i botten av varje muffinsform.
7. Fyll muffinsformarna 2/3 med smet, grädda sedan i ca 15-20min i 175°C


Frostingen:
200g philadelphiaost
100g rumstempererat smör
4dl florsocker
de ca 20 Oreo-locken som blev kvar från tidigare
ca 10 Oreo-kakor

1.Vispa ihop philadelphiaosten och smöret
2. Vispa i lite florsocker i taget, så att det inte klumpas
3. Hacka sedan Oreo-locken, det ska inte vara alltför finhackat men inte för grovt heller. Vänd sedan ner Oreo-smulorna i philadelphiablandningen
4. Halvera sedan de andra 10 Oero-kakorna, skär dom bara på mitten så att du sedan kan sätta fast en halva på varje cupcake
5. Spritsa eller bre ut frostingen på varje muffin och tryck sedan fast en halv Oreo på varje cupcake

2 kommentarer:

  1. Älskar oreos så varför inte i cupcakes. Måste provas=)

    SvaraRadera