tisdag 13 september 2011

Choklad och hallontryffel brownies

En av mina goda vänner fyller år nu i veckan och jag lovade henne att jag skulle baka något åt henne. När jag frågade vad hon ville ha och fick instruktionerna brownies, hallon och choklad. Så jag gjorde lite research och kom fram till att det här nog skulle uppfylla hennes önskningar då det innehåller en hel del choklad och massa hallon.


Brownies:
3dl hackad mörk choklad
100g smör eller margarin
2dl farinsocker
2 ägg
1tsk snabbkaffe upplöst i 2msk vatten
1tsk bakpulver
2dl mjöl

1. Smält smöret i en kastrull och rör sedan i chokladen tills den smält
2. Vispa farinsockret och äggen
3. Vispa i chokladmixen och det upplösta kaffet i äggblandningen
4. Rör ner (förslagsvis med en slickepott) bakpulvret och mjölet
5. Häll smeten i en form med bakplåtspapper och grädda i ca 15min eller tills en tandpetare inte blir kladdig, med ugnen på 175°C
6. Låt den sedan svalna i formen den bakades i

Hallontryffel:
2,5dl hackad mörk choklad
1paket philadelphiaost (200g)
1,5dl florsocker
2dl mosade hallon

1. Smält chokladen över vattenbad eller i micro. Låt den sedan svalna något
2. Vispa sedan philadelphiaosten fluffig, tillsätt sedan hallon och florsocker och vispa ytterligare en minut
3. Vispa i den smälta chokladen tills smeten blir välblandad
4. Bre sedan över hallontryffeln den svala "browniekakan"

Glaze:
2dl hackad mörk choklad
25g smör eller margarin

hallon till garnering

1. Smält chokladen och smöret över vattenbad. Låt sedan blandningen svalna lite så att den inte är för varm när du häller på den
2. Häll chokladen över tryffellagret och se till att den täcker tryffeln
3. Garnera med hallon
4. Kyl sedan allt i ca 2timmar, tills chokladen stelnat, och skär sedan upp dina brownies i rutor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar