lördag 10 september 2011

Vaniljcupcakes

Jag ber om ursäkt för dålig uppdatering men jag har haft ganska mycket att göra sedan skolan började så jag har inte hunnit baka speciellt mycket. Men nu ska jag försöka bli bättre på att lägga upp saker här!

Jag har under flera dagar gått och haft ett sug efter vanliga vaniljcupcakes, jag brukar oftast vilja ha något med choklad så jag blev chockad när jag insåg att det var vanilj jag ville ha. Jag har lyckats stå emot detta sug efter vaniljcupcakes men idag blev det för mycket så jag bestämde mig för att helt enkelt göra några.

Dessa är väldigt enkla och roliga att göra då man kan färga frostingen i massa roliga färger, idag valde jag dock att inte färga den, och man kan även ha på massa roligt strössel.


Detta recept ger ca 16 cupcakes

Vaniljmuffins:
100g rumstemp smör eller margarin
2 ägg
4dl mjöl
3dl strösocker
2dl mjölk
1msk vaniljsocker
2tsk bakpulver
1 nypa salt

1. Sikta ihop smör, mjöl, socker, bakpulver och salt i en bunke. Slå på 1dl mjölk och rör sedan ihop till en slät smet.
2. Vispa resterande mjölk, ägg och vaniljsocker och rör sedan ner detta i den andra smeten.
3. Fyll muffinsformarna 2/3 och grädda i ca 15-20min i 175°C. 



Frosting:
150g rumstemp smör
5-6dl florsocker
1msk mjölk
1msk vaniljsocker
ev några droppar hushållsfärg

1. Blanda smör, mjölk, vaniljsocker och eventuellt hushållsfärg i en bunke.
2. Sikta i florsockret, lite i taget, och rör sedan frostingen i några minuter tills den blivit fast och tills det att du känner att du kan bre på den på muffinsarna. Om du blandar för hand kan det ta uppemot 5min men om du använder köksmaskin tar det ungefär en minut.
3. Bre eller spritsa på muffinsarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar