måndag 11 juli 2011

Chocolate Chip Cookies

Detta är ett av mina personliga favoritrecept, dels eftersom det är så oerhört gott men även eftersom det är det första receptet jag själv kom fram till. Kakorna blir lika goda varje gång jag gör dom! Det enda dåliga med det här receptet är att man äter för mycket av både degen och kakorna. Jag måste alltid vakta degen så att inte går någon och äter upp allt!

Något annat som är bra med det här receptet är man kan byta ut mjölkchokladen mot vilken choklad man vill, jag brukar ofta göra med vit- mörk- och mjölkchoklad. Personligen föredrar jag att använda mig av Marabou mjölkchoklad, men man kan som sagt välja själv!

225g rumstempererat smör eller margarin
2dl strösocker
2.5dl farinsocker
2 ägg
1msk vaniljsocker
2tsk bakpulver
7dl mjöl
400g Marabou mjölkchoklad

1. Blanda smör och socker. Rör sedan ner ett ägg i taget
2. Blanda i mjöl, vaniljsocker och bakpulver
3. Hacka chokladen. Jag brukar hacka så att varje chokladruta blir i fyra delar, det gör att man får några grövre bitar och några mindre. Rör sedan ner chokladen i smeten.
4. Forma smeten till bollar, här kan man också göra lite som man vill men jag använder mig av en glasskopa och det ger (enligt mig) en perfekt storlek. Eftersom degen flyter ut en del brukar jag ha max 6 degbollar per plåt. Grädda i ca 15-20min i 175°C





1 kommentar:

  1. Hej Mikaela!
    Ser fantastikst gott ut! Får pröva om jag kan göra lika goda som du... Misstänker att det är fullständigt omöjligt. Hoppas vi ses snart!
    Kram, Sofie

    SvaraRadera