tisdag 5 juli 2011

Reese's Peanut Buttercups cupcakes

Sådärja, nu är jag tillbaka på svensk mark och kan ägna mig åt att lägga upp saker här igen :)

En av mina favoritgodisar är Reese's Peanut Buttercups, men de går knappt att få tag på här i Sverige, vilket är oerhört synd (men kanske även bra eftersom jag annars skulle föräta mig på dom). Men jag råkade ha turen att ha en pappa som åkte iväg till USA en sväng och jag bad honom köpa med sig några sådana till mig och han kom hem med två påsar av detta underbara godis. Så, självklart var jag tvungen att på något sätt använda dom till cupcakes.

Det här receptet ger ca 12 cupcakes

75g rumstempererat smör eller margarin
2dl jordnötssmör
2,5dl farinsocker
2 ägg
2dl mjöl
1tsk bakpulver
1msk vaniljsocker
75ml mjölk

1. Blanda/vispa ihop smöret, jordnötssmöret och farinsockret och rör sedan ner ett ägg i taget
2. Blanda de torra ingredienserna vid sidan om och rör sedan ner i smör-smeten. Blanda sedan i mjölken
3. Fyll muffinsformarna och grädda ca 15min i 175°C








Frosting:
150g rumstempererat smör eller margarin
200g mörk choklad
6dl florsocker
1msk vaniljsocker
ca 12 Reese's Peanut Buttercups (går att utesluta då de kan vara ganska svåra att få tag på här i Sverige)


1. Smält chokladen
2. Blanda/vispa ihop smör, florsocker och vaniljsocker. Ha sedan i lite florsocker i taget, så att det inte klumpas. Blir frostingen lös är det bara att vispa/blanda lite längre så tjocknar det, man kan även ha i lite mer florsocker
3. Spritsa eller bre på muffinsen
4. Sätt fast en Reese's Peanut Buttercup på varje cupcake,









1 kommentar:

  1. Peanut butter cupsen finns på flera Ica maxi-butiker i sverige. Och city gross. Och inte bara i storstäderna.

    SvaraRadera